EIGEN AANBOD INTEGREREN
Integratie van een dienst in een routeplanner is een vorm van eenzijdige communicatie: doordat het niet mogelijk is om een ticket te boeken en te betalen, volstaat het versturen van de specifieke dienstregeling naar de routeplanner. In het kader van project BUSaanZET, werden de twee P&R shuttles in Gent statisch geïntegreerd op Google Maps. De opdrachtgever van de P+R shuttles is Stad Gent en de operator is Keolis. Google Maps wordt over de ganse wereld aangeboden. Zowat 70% van de smartphonebezitters gebruikt regelmatig deze routeplanner. Ook in België is Google Maps veruit het meest populair.
VOORWAARDEN VOOR INTEGRATIE
De dienst is openbaar, dus toegankelijk voor iedereen
De dienst werkt volgens vaste routes
De dienst werkt volgens een vaste dienstregeling
STAPPENPLAN
STAP 1: Aanvraag partnerschap, tekenen juridische overeenkomst
STAP 2: Schrijven van de dienstregeling in GTFS-standaard = data feed
STAP 3: Uploaden van de data feed op het Google Transit dashboard
STAP 4A: Validatie door operator/opdrachtgever
STAP 4B: Validatie door Google Transit Team
STAP 5: Implementatie
Ontdek een uitgebreide beschrijving van elke stap in het volledige rapport. Downloaden kan op deze pagina.
Anders dan bij multimodale routeplanners, is het bij MaaS-platformen ook mogelijk om een ticket te reserveren, te betalen en te ontvangen. Er is dus nood aan een tweezijdige communicatie tussen het MaaS-platform en het platform van vervoersoperatoren. Deze tweezijdige communicatie gebeurt aan de hand van een API (Application Programming Interface), een verzameling definities of protocollen die het mogelijk maakt dat twee computersystemen met elkaar kunnen communiceren.
VERLOOP VAN EEN REIS
Onderstaand kunt u een overzicht zien van het verloop van de communicatie tussen reiziger, MaaS-aanbieder en vervoersaanbieder bij het plannen van een route en het boeken en betalen van een ticket. Bron afbeelding: MaaS Guidebook, MaaS Alliance.
OPTIE 1: Gebruik maken van de back-end van de MaaS-aanbieder
Vervoersaanbieders beschikken veelal niet over een applicatie (met bijhorende API) geschikt om te communiceren met een MaaS-platform. Om een applicatie te ontwikkelen, is een grote investering noodzakelijk waar de meeste kleine tot middelgrote vervoersoperatoren niet voldoende middelen voor hebben. Bovendien moet ook de MaaS-aanbieder de koppeling en interface aanpassen om het aanbod te kunnen integreren telkens een nieuwe vervoersaanbieder zich aanbiedt. Om deze redenen ontwikkelden MaaS-aanbieders zelf een back-end waar vervoersaanbieders gebruik kunnen van maken om hun aanbod op het MaaS-platform te integreren.
NADELEN:
OPTIE 2: Eigen software met API
Momenteel is nog geen technisch systeem beschikbaar voor autocarbedrijven om op MaaS-platformen aan te sluiten. Net als De Lijn of Flixbus, is het mogelijk om een eigen applicatie te ontwikkelen met bijhorende API om te communiceren met een MaaS-platform. Deze ontwikkelingskost ligt echter torenhoog, bovendien moet ook nog onderzoek worden gedaan naar de integratiemogelijkheden en geschikte standaard van ongeregeld autocarvervoer indien de applicatie ook daarvoor zou gebruikt worden. Een samenwerking tussen meerdere busbedrijven en een softwarebedrijf (kan een MaaS-aanbieder zijn) kan een oplossing vormen voor dit probleem door het creëren van een applicatie die via algemeen aanvaarde standaarden communiceert met alle MaaS-platformen. Dit verhindert de lock-in voor de busbedrijven. De integratiekosten worden gedrukt doordat er slechts één back-end systeem ontwikkeld moet worden voor alle busbedrijven en alle MaaS-platformen. Zo kunnen busbedrijven tegen een lagere kost hun aanbod op meerdere platformen gaan aanbieden.
BUSaanZET kwam tot stand door een samenwerking van HOGENT en ICB. Het praktijkgericht onderzoeksproject kadert binnen het TETRA-programma van VLAIO en focust op de integratie van de technologische bouwstenen van Mobility-as-a-Service in autobus- en autocarbedrijven.