Mobility-as-a-Service (MaaS) is de integratie van verschillende vervoersmogelijkheden op één enkel platform, dit met de focus op gebruiksvriendelijkheid en een aanbod gebaseerd op de noden van de eindgebruiker. Het platform is opgebouwd vanuit een multimodale routeplanner die de mogelijkheden toont om met gebruik van meerdere vervoersmiddelen op de gewenste bestemming te komen. Daarnaast kan de gebruiker volgens de gekozen route een vervoersmiddel boeken en tickets kopen op datzelfde platform. Het aanbod varieert volgens de beschikbare middelen en kan bestaan uit een combinatie van openbaar vervoer, deel-fietsen/auto’s, taxi, eigen auto/fiets...
MaaS heeft als grootste doelstelling om het private autogebruik te reduceren en een aantrekkelijk alternatief aan te bieden.
Het MaaS-verhaal is in volle opmars en veel technologie- en mobiliteitsbedrijven zijn op de kar gesprongen. De MaaS-technologie staat echter minder ver dan verwacht. De technische bouwstenen om full-fledged MaaS-platformen op te bouwen liggen voor het grijpen en zijn reeds meermaals toegepast voor unimodale dienstverleningen, maar om dergelijk multimodaal aanbod te voorzien staan de aanbieders nog voor een uitdaging. Het volledige MaaS-huis staat er dus nog niet. De initiatieven die de voorbije jaren zijn ontstaan, kunnen we onderverdelen in vijf hoofdgroepen naargelang hun functionaliteiten en integratieniveau.
Een inventarisatie van MaaS-spelers en pilootprojecten rond MaaS kunt u hier terugvinden. Het overzicht is louter informatief en heeft niet als doelstelling volledig te zijn.
Voor transportaanbieders wordt het pas interessant om hun diensten via een full-fledged MaaS-platform aan te bieden als de gebruikersbasis voldoende groot is, maar de technische bouwstenen an sich brengen meerdere opportuniteiten met zich mee. Enerzijds kunnen de bouwstenen gebruikt worden om bestaande dienstverleningen te optimaliseren en anderzijds nieuwe dienstverleningen te ontwikkelen en te integreren in de markt. Bekijk de pagina 'Impact op de sector' en ontdek de mogelijkheden.
APPLICATIE
De applicatie vormt de basis waarop andere functionaliteiten zich kunnen enten. Een applicatie kan beschikbaar zijn via de browser of via de smartphone. (app store/play store)
ROUTEPLANNING
Routeplanning neemt een groot deel van het denkwerk weg voor de reizigers en plant de volledige verplaatsing van A naar B. Tijdens de reis worden duidelijke instructie gegeven om de verplaatsing uit te voeren.
BETALEN
Geïntegreerd betalingssysteem zorgt voor een veilige, gebruiksvriendelijke en efficiënte manier om reizigers te laten betalen.
DATA-ANALYSE
Het bouwblok data-analyse verwijst naar het inzetten van rekencapaciteit om het aanbod te optimaliseren. Dit kan enerzijds door het aanpassen van het aanbod in functie van de vraag (vraaggestuurd vervoer) of door automatische optimalisatie van de routes.
INFORMATIE DELEN
Het platform laat toe om alle belangrijke informatie op een gestructureerde manier te verspreiden naar de klant. Door het digitale karakter van het platform is de informatie steeds up-to-date en overal beschikbaar.
BOEKEN
Een zitplaats reserveren op de bus door het bestellen van een digitaal ticket. De beschikbare capaciteit wordt automatisch bijgewerkt en tickets kunnen gevalideerd worden bij het opstappen door scanning.
REALTIME COMMUNICATIE
Communicatie in de vorm van push-berichten of het delen van de lice locatie van de bus zorgt ervoor dat reizigers steeds op de hoogte blijven van de status van de busreis.
PERSOONLIJKE VOORKEUR
Bepaalde platformen laten toe om een persoonlijke voorkeur in te stellen. Dit kan enerzijds een noodzaak zijn, bijvoorbeeld als de reiziger in een rolstoel zit. Anderzijds kan persoonlijke voorkeur als extra worden aangeboden om een comfortabele reis te garanderen.
BUSaanZET kwam tot stand door een samenwerking van HOGENT en ICB. Het praktijkgericht onderzoeksproject kadert binnen het TETRA-programma van VLAIO en focust op de integratie van de technologische bouwstenen van Mobility-as-a-Service in autobus- en autocarbedrijven.